Charitatívna reklama: Objavte jej výhody a spôsob využitia
Ak máte občianske združenie alebo neziskovú organizáciu financie na podporu svojich verejnoprospešných aktivít môžete získať z viacerých zdrojov. Najčastejšie ide o granty, 2 % z dane, dary, členské príspevky či verejné zbierky. Existuje však ešte jedna možnosť. Počuli ste o charitatívnej reklame? Poďme si predstaviť tento spôsob financovania občianskych združení.
Výhody charitatívnej reklamy
Úspešní podnikatelia a firmy si po ziskovom roku môžu znížiť daň z príjmu využitím charitatívnej reklamy. Stačí, keď vybranému občianskemu združeniu venujú finančné prostriedky najviac do výšky 30 000 €. Následne si v účtovníctve tento príspevok zapíšu ako daňový náklad. V tomto prípade sa nerozlišuje či je firma v strate alebo v zisku, nakoľko reklama podporuje úspešnosť podnikania. Občianske združenie za tieto peniaze v rámci svojich charitatívnych aktivít spropaguje firmu, ktorá podporila ich fungovanie.
Aj občianske združenie čerpá z tohto finančného príspevku daňové úľavy. Príspevok je totiž oslobodený od dane, takže celú sumu môžete použiť na financovanie svojich aktivít a projektov.
Tento systém je výhodný pre obe strany. Občianske združenia obdržia peniaze, ktoré je inak ťažké získať, zatiaľ čo podnikatelia daňovú úľavu a dobrý pocit z angažovania sa v zmysluplných projektoch. Zároveň si firma buduje pozitívny imidž a zvyšuje reputáciu v očiach verejnosti. Týmto gestom sa môže pochváliť napr. svojim zákazníkom alebo partnerom cez marketingové kampane.
Avšak, treba mať na pamäti, že podnikateľ musí daňovej kontrole odôvodniť, že výdavky na reklamu naozaj zvyšujú záujem o jeho produkty a prispievajú k rozvoju podnikania.
Kto ju môže využiť a ako?
Príspevok na charitatívnu reklamu môže poskytnúť akákoľvek fyzická alebo právnická osoba, ktorá získava príjmy z podnikania. Maximálna suma príspevku je 30 000 €. Zákon neurčuje, koľko rôznych organizácií môže podnikateľ podporiť.
Subjekty, z ktorých si môže podnikateľ vybrať:
- občianske združenia
- nadácie
- neinvestičné fondy
- neziskové organizácie s všeobecne prospešnými službami
- účelové zariadenia cirkvi a náboženskej spoločnosti
- organizácie s medzinárodným prvkom
- Slovenský Červený kríž
- subjekty výskumu a vývoja
Peniaze z charitatívnej reklamy môžete použiť v momente fyzického prijatia alebo pripísania na bankový účet na čisto verejnoprospešný účel.
Podľa zákona o dani z príjmov ide o tieto aktivity:
- ochrana a podpora zdravia, ktorá zahŕňa prevenciu, liečbu, resocializáciu drogovo závislých v oblasti zdravotníctva a sociálnych služieb
- podpora a rozvoj športu
- sociálna pomoc
- zachovanie kultúrnych hodnôt
- podpora vzdelávania
- ochrana ľudských práv
- ochrana a tvorba životného prostredia
- veda a výskum
- dobrovoľnícke činnosti
Chcem si založiť občianske združenie
Ako funguje charitatívna reklama
Získali ste od firmy financie na charitatívnu reklamu? Podľa zákona ich musíte investovať do konca nasledujúceho roka. Ak ste dostali peniaze v roku 2024, musíte ich použiť do konca roka 2025. Rovnako to platí aj pri 2 % z dane. Prečítajte si odpovede na najčastejšie otázky spojené s registráciu na 2 % z dane. Nemusíte však čakať, registrovať sa u notára alebo verejne zverejňovať použitie príspevku.
Ak peniaze na charitatívnu reklamu neminiete v stanovenom termíne, musíte ich zahrnúť do svojich príjmov, ktoré sa zdaňujú.
Nezabudnite sledovať celkové príjmy z reklamy od všetkých darcov dohromady ako celok. Ak nechcete príspevky zdaňovať, dajte pozor, aby nepresiahli limit 30 000 €. Do úvahy sa berú len skutočne prijaté finančné prostriedky. Uzavretie zmluvy o charitatívnej reklame nestačí.
Ak sa stane, že limit presiahnete, rozdiel musíte započítať do základu dane.
Ukážme si to na príklade:
Ak sú vaše celkové príjmy z charitatívnej reklamy vo výške 35 000 €, od dane budú oslobodené len príjmy do výšky 30 000 €. Zvyšných 5 000 € sa stane súčasťou základu dane, z ktorého budete musieť zaplatiť daň.
Rozdiel medzi klasickou a charitatívnou reklamou
Klasická a charitatívna reklama sa líšia hneď v 3 veciach.
1. Zdanenie: Peniaze z klasickej reklamy sa považujú za zdaniteľný príjem. Ako občianske združenie budete musieť z tohto príjmu zaplatiť daň. Charitatívna reklama je naopak nezdaniteľným príjmom.
2. Predmet reklamy: Klasická reklama slúži len na komerčný účel pričom cieľom charitatívnej reklamy je aj podpora projektov, ktoré pomáhajú menšinám, znevýhodneným osobám, podporujú výskum a vzdelávanie či ochranu životného prostredia.
3. Zmluva: Verejnoprospešný účel charitatívnej reklamy je uvedený aj v zmluve o charitatívnej reklame. Financie musíte použiť výlučne na účel, ktorý je v zmluve uvedený.
Pozrieť hotové občianske združenia
Ako využiť charitatívnu reklamu
Podnikateľ alebo firma si vyberie konkrétny subjekt z typov organizácií uvedených vyššie. Väčšinou ide o organizácie, ktorých činnosti sa zhodujú s cieľmi firmy alebo ktoré chcú podporiť. Ak sa rozhodnú pre vaše občianske združenie, uzatvoríte s nimi písomnú zmluvu o charitatívnej reklame. Spoločne sa dohodnete na forme a obsahu reklamy. Môže ísť o zobrazenie loga na webe, reklamných materiáloch, sociálnych sieťach či iných charitatívnych podujatiach.
V zmluve sa musia uviesť podrobnosti o reklame, výška príjmu a účel reklamy. Po ukončení charitatívnej reklamy alebo po obdržaní príspevku bude od vás podnikateľ žiadať doklad o príjme, ktorý slúži na evidenciu a preukázanie oslobodenia od dane. Pri vyplňovaní daňového priznania príspevok z charitatívnej reklamy uvediete do príjmov. Uveďte aj informácie o organizácii, s ktorou ste uzatvorili zmluvu.
Súvisiace články
Ako financovať občianske združenie?
Kde získať peniaze? Jedna z najčastejších otázok sprevádzajúca občianske združenie. Prečítajte si niekoľko zaujímavých tipov.
Kde získať peniaze? Jedna z najčastejších otázok sprevádzajúca občianske združenie. Prečítajte si niekoľko zaujímavých tipov.
8 dôvodov, prečo si založiť občianske združenie
Založiť občianske združenie je pomerne jednoduché. Okrem tejto výhody však občianske združenia prinášajú celý rad ďalších benefitov, ktoré môžete využiť. Pozrite si prehľad výhod založenia občianskeho združenia.
Založiť občianske združenie je pomerne jednoduché. Okrem tejto výhody však občianske združenia prinášajú celý rad ďalších benefitov, ktoré môžete využiť. Pozrite si prehľad výhod založenia občianskeho združenia.
Chcete si založiť občianske združenie sami? Návod, ako na to
Potrebujete občianske združenie, ale najradšej by ste si ho založili sami? Potom je tento návod určený presne pre vás. Podrobne vám ukážeme, ako si dokážete založiť občianske združenie svojpomocne a bez platenia veľkých súm právnikom.
Potrebujete občianske združenie, ale najradšej by ste si ho založili sami? Potom je tento návod určený presne pre vás. Podrobne vám ukážeme, ako si dokážete založiť občianske združenie svojpomocne a bez platenia veľkých súm právnikom.