Elektronická schránka a jej aktivácia

Elektronická schránka na portáli slovensko.sk slúži na online komunikáciu so štátom. Automaticky ju má zriadenú každá firma a tiež občania SR od 18 rokov.  Ale kto má elektronickú schránku aj aktivovanú? A aký je rozdiel medzi zriadením a aktiváciou e-schránky? Prečítajte si najdôležitejšie informácie.

25. okt, 2020
Terézia Kopáčková
slovensko.sk

Zriadenie e-schránky

Elektronickú schránku štát zriadil a automaticky sprístupnil každému subjektu – občanom pri dosiahnutí 18 rokov a firmám a organizáciám pri ich registrácii. Nie všetci ju však majú aj aktivovanú. Kým nie je e-schránka aktivovaná, možno z nej štátu iba posielať správy, pričom online odpovede sa klient nedočká. Na žiadosti z neaktivovanej e-schránky bude štát odpovedať poštou.

Aktivácia e-schránky

Aby mohol štát zasielať úradne dokumenty do elektronickej schránky, musí byť schránka aktivovaná. Firmy a niektoré organizácie majú elektronickú schránku aktivovanú automaticky. Obyvatelia – nepodnikatelia ju nemajú aktivovanú automaticky a o jej aktiváciu môžu požiadať online. Po aktivácii schránky, možno prijímať elektronické rozhodnutia, ktoré majú rovnaký právny účinok ako dokumenty v listinnej forme.

Aktivácia e-schránky však znamená aj to, že štát už potom nebude doručovať písomnosti tradične, poštou, ale iba elektronicky. Schránku si je preto potrebné pozorne sledovať, aby žiadna úradná zásielka „neušla“.

Obsluhujte štátnu schránku z mobilu

Iniciatíva Slovensko.digital vytvorila pomocné riešenie: GovBox – službu, s ktorou si môžete štátne emaily vybavovať zo svojho vlastného emailového konta, na ktoré ste zvyknutí. Hoci aj z mobilu. Ak nedostanete ani jednu správu, GovBox máte zadarmo. A ak použijete tento link, máte k tomu navyše aj zľavu 100% zo zriaďovacieho poplatku (0€ namiesto 9€). Takže GovBox môžete používať kdekoľvek, a to aj bez čítačky a eID.

Aktivácia elektronickej schránky pre jednotlivé subjekty

1. Eseročky a iné obchodné spoločnosti

Všetky obchodné spoločnosti, vrátane S.R.O., ktoré sú zapísané v obchodnom registri, majú elektronickú schránku aktivovanú automaticky. Podnikatelia (pri eseročkách konatelia), ktorí sa prihlásia do elektronickej schránky svojej firmy, nemusia schránku dodatočne aktivovať na doručovanie elektronickej pošty. Táto aktivácia je realizovaná v momente, kedy vznikne elektronická schránka pre danú spoločnosť alebo s.r.o. Pre viac informácií kliknite sem.

2. Občianske združenia a iné právnické osoby

Občianske združenia a iné právnické osoby, ktoré nie sú zapísané v obchodnom registri majú elektronickú schránku tiež aktivovanú automaticky, a to odo dňa ich registrácie. To znamená, že keď štatutári alebo iné osoby zastupujúce občianske združenia (nadácie, neziskové organizácie a pod.), sa prihlásia do elektronickej pošty na stránke slovensko.sk, nemusia svoju schránku dodatočne aktivovať pre doručovanie. Prečítajte si podrobne viac informácií o aktivácií schránky.

3. Fyzické osoby a fyzické osoby – podnikatelia

Fyzické osoby (obyvatelia) a fyzické osoby – podnikatelia (teda aj živnostníci) e-schránku nemajú aktivovanú automaticky a môžu si ju aktivovať sami. Napríklad, keď chce živnostník prijať svoje osvedčenie o živnostenskom oprávnení do elektronickej schránky, musí si ju najskôr aktivovať.

Aktivácia schránky je jednoduchý úkon, stačí sa prihlásiť do svojej elektronickej schránky na slovensko.sk, kliknúť na možnosť „Aktivovať schránku“ v pravom hornom rohu stránky. E-schránka bude následne aktivovaná najskôr na tretí pracovný deň po doručení žiadosti.

Návody na aktivovanie elektronickej schránky:

Video-návod
Textový návod (pdf)

Zdroje: slovensko.sk, firmaren.sk

Súvisiace články

Elektronická komunikácia firiem s úradmi po novom

Elektronická komunikácia firiem s úradmi sa zintenzívňuje. Obchodné spoločnosti musia so štátom komunikovať už len online a živnostníkom povinnosti pribúdajú postupne – zatiaľ povinná elektronická komunikácia len s daňovým úradom. Aktualizované 26.10.2020.

17. jan, 2018
elektronická komunikácia s daňovým úradom

Elektronická komunikácia firiem s úradmi sa zintenzívňuje. Obchodné spoločnosti musia so štátom komunikovať už len online a živnostníkom povinnosti pribúdajú postupne – zatiaľ povinná elektronická komunikácia len s daňovým úradom. Aktualizované 26.10.2020.

17. jan, 2018

Čo musím urobiť po založení SRO?

Rady odborníkov, čo urobiť po založení spoločnosti s ručením obmedzeným. Nájdete tu aj náčrt základných povinností podnikateľa a zopár dobrých rád odborníkov. Aktualizované 4. apríla 2021.

14. máj, 2012
Čo musím urobiť po založení živnosti

Rady odborníkov, čo urobiť po založení spoločnosti s ručením obmedzeným. Nájdete tu aj náčrt základných povinností podnikateľa a zopár dobrých rád odborníkov. Aktualizované 4. apríla 2021.

14. máj, 2012

Čo musím urobiť po založení živnosti

Pozrite sa, ktoré kroky je potrebné urobiť po založení živnosti. Článok tiež prináša informácie o niektorých povinnostiach živnostníkov pri platení odvodov na zdravotné a sociálne poistenie. Aktualizované 4. apríla 2021.

29. dec, 2013
Čo musím urobiť po založení živnosti

Pozrite sa, ktoré kroky je potrebné urobiť po založení živnosti. Článok tiež prináša informácie o niektorých povinnostiach živnostníkov pri platení odvodov na zdravotné a sociálne poistenie. Aktualizované 4. apríla 2021.

29. dec, 2013