Ako si vybaviť elektronický občiansky preukaz s čipom (eID) a nainštalovať softvér – návody

elektronický občiansky preukaz vybavenie
Tím portálu Firmáreň

V tomto článku nájdete tieto návody:

  • Ako a kde vybaviť nový elektronický občiansky preukaz s čipom (eID)
  • Ako si stiahnuť a nainštalovať softvér pre eID kartu
  • Ako sa prihlásiť do elektronickej schránky na slovensko.sk s eID kartou

Ako a kde vybaviť nový elektronický občiansky preukaz s čipom (eID)

Najjednoduchším spôsobom prihlasovania sa na povinnú elektronickú komunikáciu s finančnou správou je použiť eID – občiansky preukaz s čipom. Poradíme vám, ako ho vybaviť.

Nezáleží na tom, kde máte trvalé bydlisko. Všetko si môžete vybaviť v okrese, kde sa práve nachádzate. Ak napríklad pracujete v Bratislave, ale ste z Prešova, nová eID si vybavíte aj v bratislavskom klientskom centre. 

Vopred si vymyslite číselné kódy:

  • BOK – bezpečnostný osobný kód (6-miestny)
  • ZEP PIN (6-miestny)
  • ZEP PUK (8-miestny)

Kódy slúžia na ochranu údajov na eID karte a tiež na vašu identifikáciu. Dobre si ich uschovajte.
Pri výdaji nového občianskeho preukazu by ste mali dostať čítačku kariet a tiež vám nahrajú certifikáty potrebné pre elektronický podpis. Nahrávanie certifikátov chvíľu trvá, približne 10 – 15 minút.

Koľko stojí vybavenie eID?

Pri lehote vydania do 30 dní zaplatíte 4,5 eur. Pri urýchlenom vydaní občianskeho preukazu do 2 dní zaplatíte 4,5 + 20 eur.

Ako to funguje v Bratislave

V klientskom centre v Bratislave na Tomašikovej ulici č. 46 funguje systém poradových čísel. Ak ešte nemáte občiansky preukaz s čipom, vytlačíte si lístok na pracovisko č. 3 – „Osobné doklady – vyhotovenie‟. Po vyhotovení vám nový občiansky preukaz s čipom aktivujú a vydajú na pracovisku č. 8. – „Doklady – výdaj dokladov‟.

Ako si stiahnuť a nainštalovať softvér pre eID kartu

Ak ste získali nový občiansky preukaz s čipom, na jeho úspešné používanie je potrebný ešte jeden krok: Nainštalovať do počítača software zo stránky slovensko.sk a zapojiť čítačku, ktorú ste dostali s preukazom. Postup je nasledovný:

1. Stiahnite si potrebný softvér a ovládače z tejto stránky. Pred sťahovaním súborov si overte, aký máte operačný systém, kliknutím na červené tlačidlo Zistiť operačný systém. Stránka vám ponúkne verzie aplikácií pre váš operačný systém, napríklad MS Windows. 

Najjednoduchší spôsob je stiahnuť si všetko naraz – kliknutím na červené tlačidlo Aplikácia  [.exe, 4,4 MB]. Tento inštalátor vám nainštaluje všetky potrebné aplikácie a ovládače. Jednotlivé aplikácie a ovládače si môžete stiahnuť aj zvlášť – rozbalia sa vám po kliknutí na tlačidlo Jednotlivé aplikácie.

2. Spustite uložený súbor „instalatoraplikacii.exe‟. Vyberte jazyk a kliknite na Pokračovať. Zakliknite ovládač pre konkrétnu čítačku kariet. Sú dva typy:

  • Čitačka Gemalto
  • Čítačka Bit4Id

3. Pred spustením samotnej inštalácie zapojte čítačku kariet k počítaču cez USB port. Následne kliknite na tlačidlo Inštalovať a preklikajte sa sprievodcom inštaláciou.

Ako sa prihlásiť do elektronickej schránky na slovensko.sk s eID kartou

Všetky eseročky majú štátom automaticky zriadenú a aktivovanú elektronickú schránku na slovensko.sk. Živnostníci si schránku môžu aktivovať zatiaľ dobrovoľne. Do online schránky potom štát doručuje písomnosti elektronicky (teda už nie poštou). Ako sa do schránky prihlásiť a ako si ju aktivovať? 

1. Pred prihlásením do schránky spustite aplikáciu „štart eID‟. Do čítačky vložte občiansky preukaz čipom nahor. Pripojte čítačku kariet k počítaču cez USB port.

2. V internetovom prehliadači si otvorte stránku slovensko.sk. Vpravo hore kliknite na červené tlačidlo Prihlásiť sa na portál. Z možností prihlásenia si vyberte tú, ktoré je vhodná pre vašu identitu – teda buď slovenským občianskym preukazom, alebo ako obyvateľ inej krajiny EÚ. Ak nemáte pripojenú čítačku, zobrazí sa vám okno s výzvou na jej pripojenie.

3. Na úspešnú identifikáciu a autentifikáciu osoby je potrebné zadať 6-miestny bezpečnostný osobný kód (BOK) a stlačiť Ďalej. Systém overí váš zadaný BOK-kód a dokončí autentifikáciu osoby. Po potvrdení výberu subjektu budete presmerovaní na úvodnú stránku portálu. 

4. Pre prístup k elektronickej schránke kliknite na ikonku Schránka vpravo hore. 

Živnostníci si schránku zatiaľ nemusia aktivovať, je to dobrovoľné. Ak si ju však raz aktivujete, štát vám písomnosti začne doručovať elektronicky do nej. 

Pre aktivovanie schránky prejdite vpravo hore na zelené tlačidlo Aktivovať schránku. Presmeruje vás to na formulár „Žiadosť o aktiváciu elektronickej schránky‟. Zaškrtnite políčko Žiadam o aktiváciu elektronickej schránky na doručovanie. Zvoľte dátum požadovanej aktivácie. Spätný dátum nie je možný. Elektronická schránka vám bude aktivovaná na doručovanie v deň, ktorý uvediete v žiadosti, najskôr však na 3. pracovný deň po doručení vašej žiadosti. Žiadosť podajte kliknutím na zelené tlačidlo Odoslať a potvrďte ju prostredníctvom čítačky eID.

Firmáreň pre podnikateľov vytvára návody zadarmo a predstavuje moderné riešenie pre založenie s.r.o., zmeny v obchodnom registri, založenie živnosti a podobne.

Súvisiace články

13. dec, 2015

Ako zarobiť na blogu? Tu je návod ako začať blogovať a zarábať

Písať a zarábať. Blogovanie je dnes veľmi populárne a aj keď jeho cieľom pôvodne neboli peniaze, mnohí úspešní blogeri dnes robia to, čo ich naozaj baví a ešte z toho aj pohodlne žijú. Chceš sa k nim pridať? Prečítaj si, ako na to.

13. okt, 2018

Ako si požičať peniaze na podnikanie

Existuje taký mýtus, že banka vám peniaze na podnikanie požičia najskôr pol roka po tom, ako podnikáte. Nuž, nie je to pravda.

11. aug, 2018

Zmena adresy konateľa v obchodnom registri. Podnikatelia, vyhnite sa pokute

Presťahovali ste sa alebo ste si po sobáši zmenili priezvisko? Ako konateľ  spoločnosti s ručením obmedzeným ste povinný takéto zmeny údajov do 30 dní nahlásiť do obchodného registra, inak vám hrozí pokuta. Prečítajte si ako na to.

11. mar, 2020

Ako splnomocniť účtovníčku na elektronickú komunikáciu s daňovým úradom

Aby za vás mohli vaša účtovníčka alebo účtovník komunikovať online s finančnou správou, musíte im na to udeliť splnomocnenie. Pripravili sme pre vás návod, ako na to: