Ako zarobiť na blogu? Tu je návod ako začať blogovať a zarábať

13. dec, 2015
Miroslav Kopál
Ako zarobiť na blogu?
Miroslav Kopál

Písať a zarábať. Blogovanie je dnes veľmi populárne a aj keď jeho cieľom pôvodne neboli peniaze, mnohí úspešní blogeri dnes robia to, čo ich naozaj baví a ešte z toho aj pohodlne žijú. Chceš sa k nim pridať? Prečítaj si, ako na to.

Ak bloguješ alebo plánuješ blogovať iba pre radosť na svojom alebo na verejnom blogu, nepotrebuješ na to v zásade nič extra. Stačí písať :-). Ak sa však chceš blogovaním živiť, môžeš sa vydať dvomi cestami:
Prvá cesta: Blogovať pre cudzí web (blog). V takomto prípade je bloger v podstate autor, ktorý píše články za odmenu. Autorská činnosť nie je živnosťou, takže na to nepotrebuješ byť podnikateľom. Postačí autorská zmluva o dielo.

Druhá cesta: Blogovať a zarábať na svojom vlastnom blogu. Super, tento článok je hlavne pre teba a už môžeš zvažovať napríklad založenie živnosti.

Vytvor si vlastný blog

Na internete nájdeš dostatok verejných blogov už aj s hotovým publikom. Treba už len zaujať. Ak chceš ísť vlastnou cestou, čo je z dlhodobého hľadiska najlepšie riešenie, zameraj sa na informácie o tom, ako si založiťsvoj vlastný blog. Dostupný je na to celkom slušný počet kvalitných nástrojov.

Čím skôr začni! Píš o tom, čo ťa baví, zaujíma alebo fascinuje a zdieľaj to s celým svetom. Blog už dávno nie je iba osobný denník blogera. Postupne sa stal štýlom, akým sa dnes píše v online svete. Blogový článok musí okamžite zaujať titulkom, obrázkom a formou, inak naň v rýchlosti sveta internetu nikto neklikne. A čím viac zaujme, tým populárnejší, čítanejší a navštevovanejší blog bude.

Ako zarobiť blogovaním

Ako zarobiť a nerobiť? Ak toto vieš, hneď nám napíš 🙂

Tento článok je o tom, ako zarábať na internete, konkrétne, ako zarobiť na blogu – a to je makačka. Ak je blog kvalitný, má pútavý a dôveryhodný obsah, prináša hodnotné informácie, zdroje, príbehy, emóciu a pomáha ľuďom vyriešiť ich problémy, vtedy sú návštevníci ochotní odpustiť mu aj rozumnú mieru komercie. Čím lepší blog, tým väčší počet návštevníkov. A čím viac návštevníkov, tým väčší záujem firiem, ktoré by stovky až tisícky tvojich fanúšikov radi nahovorili na svoje produkty a služby.
Online svet ponúka stále nové spôsoby ako zarábať na internete. My ti prinášame niektoré z nich.

Ešte pred tým ti dávame do pozornosti novú knižku Tvorba úspešného zarábajúceho blogu. Je fakt dobrá.

Aký druh blogera chceš byť?

Recenzie výrobkov a služieb. Ak píšeš o nových trendoch v zdravom varení, predajca keramických panvíc ti môže darovať ich najnovší kúsok. „Iba tak“ – aby si ho otestoval na vlastnej koži a zdieľal svoju skúsenosť. Prečo nie, ak je to naozaj skvelé?

– Na túto činnosť potrebuješ tieto živnosti:
Administratívne služby (v rámci nej je činnosť copywriting, teda„korektúry textov“)
Reklamné a marketingové služby

PR články, ktoré nie sú PR článkami. Ak na blogu radíš ako ušetriť na úrokoch pri pôžičkách, možno bude mať banka záujem do porovnania produktov zaradiť aj jej novú pôžičku, o ktorej je presvedčená, že je top. Ak sa aj tebe pozdáva, urobíš to rád a k tomu aj za odmenu. A nebude to čistý PR článok, lebo takých tvoji čitatelia majú plné zuby a od teba očakávajú viac.

– Na túto činnosť potrebuješ tieto živnosti:
Administratívne služby (v rámci nej je činnosť copywriting, teda„korektúry textov“)
Reklamné a marketingové služby

Reklamy, banery a iný vizuál. Pri článku o neobjavných krásach Nórska iste príliš nevyruší čitateľa reklamný baner s ponukou cestovnej kancelárie na vyhliadkovú plavbu po fjordoch. Google Adsense, Etarget alebo iná služba sa ti na webe postará o relevantné banery. A za každý klik na ne dostaneš províziu.

– Na túto činnosť potrebuješ túto živnosť:
Reklamné a marketingové služby

Affiliate. Namiesto reklamných banerov, ktoré často „zabíjajú“ dizajn a dôveryhodnosť blogu môžeš použiť affiliate model. Na tvojom blogu o knihách rovno ponúkneš možnosť knihu kúpiť v konkrétnom kníhkupectve. Ak si knihu tvoj čitateľ kúpi, kníhkupectvo ti vyplatí dohodnutú províziu z ceny knihy. Takto fungujú aj zľavové kupóny.

– Na túto činnosť potrebuješ tieto živnosti:
Sprostredkovateľská činnosť v oblasti obchodu
Sprostredkovateľská činnosť v oblasti služieb

Reklamné a marketingové služby

Predaj „linkov“ – spätných odkazov. Pri optimalizácii stránok pre vyhľadávače (SEO) rôzne agentúry „nakupujú“ pre weby svojich klientov spätné odkazy, ktoré ich potom posúvajú vo výsledkoch vyhľadávania vyššie.

– Na túto činnosť potrebuješ túto živnosť:
Reklamné a marketingové služby

Prieskumy, ankety a hlasovania. Napríklad: Fanúšikovia tvojho fashion blogu sú presne tá skupina ľudí, o ktorej známa módna značka potrebuje vedieť, či by boli ochotní alebo ochotné zaplatiť viac za luxus. Môže sa ich na to opýtať tak, že si u teba objedná takýto prieskum.

– Na túto činnosť potrebuješ túto živnosť:
Prieskum trhu a verejnej mienky

Predaj tovaru alebo služieb. Ide o základnú obchodnú živnosť pri podnikaní a na prvý pohľad to vyzerá, že s prevádzkovaním blogu nemá. Čo však ak sa rozhodneš urobiť na svojom blogu aj malý eshop? Alebo len tak, aj bez eshopu budeš chcieť niečo malé so ziskom predať, čo si pred tým inde kúpil?

– Na túto činnosť potrebuješ tieto živnosti:
Kúpa tovaru na účely jeho predaja konečnému spotrebiteľovi (maloobchod) alebo iným prevádzkovateľom živnosti (veľkoobchod)

Prémiový obsah webu. Ak chceš poskytovať svojim návštevníkom platený prémiový obsah, napríklad rozšírený prístup k článkom alebo prístup k iným službám tvojho blogu/webu, tiež na to potrebuješ živnosť. Takisto pre spracovanie tzv. „big data“.

– Na túto činnosť potrebuješ tieto živnosti:
Počítačové služby
Služby súvisiace s počítačovým spracovaním údajov

Konzultácie odborníka, ktoré nemusíš poskytovať iba na webe. Táto živnosť je využiteľná vždy vtedy, ak niekto potrebuje tvoje rady odborníka a je ochotný za ne zaplatiť.

– Na túto činnosť potrebuješ tieto živnosti:
Činnosť podnikateľských, organizačných a ekonomických poradcov

Videá a online kurzy. Možno sa tvoj blog posunie a ty zistíš, že tvoji návštevníci majú záujem o platené video-návody, online kurzy alebo kurzy na predávané na nosičoch (CD, DVD).

– Na túto činnosť potrebuješ tieto živnosti:
Služby súvisiace s produkciou filmov a videozáznamov
Vykonávanie mimoškolskej vzdelávacej činnosti.

Začni podnikať

Vo väčšine prípadov príjem z blogu nie je príležitostný a bloger je riadnym podnikateľom.  Jednoducho povedané, ak sa príjmy z reklamy na blogu stanú pravidelnými, netreba riskovať nelegálne podnikanie a treba si vybrať najvhodnejšiu formu podnikania.

Založenie živnosti sa oplatí

Založenie živnosti je veľmi jednoduché a nenáročné na začatie. Podnikať môžeš prakticky okamžite. A ak sa nezadarí, môžeš bezbolestne skončiť. Osobitne to platí v kategórii študent a živnosť a tiež zamestnanec a živnosť, o ktorých píšeme v iných článkoch. Ak si teda študent alebo zamestnanec, tak neváhaj. Pozri sa, ako si jednoducho založiť živnosť.

Aké živnosti potrebuje bloger?

Blogerovi – podnikateľovi pokojne stačia iba voľné živnosti, teda predmety podnikania, na ktoré nemusíš preukazovať žiadne osobitné predpoklady (vzdelanie ani prax). Niektoré tipy uvádzame vyššie v tomto článku.

Chcem si založiť živnosť

Miroslav Kopál

za tím portálu firmaren.sk

Súvisiace články

8. jan, 2014

Ako si založiť živnosť?

Ako začať podnikať? Založenie živnosti je najjednoduchší a najdostupnejší spôsob ako na to. A začiatok roka je ten najlepší čas. Prinášame postup ako si založiť živnosť v roku 2014 a prehľad o základných poplatkoch. Článok ponúka aj informáciu o povinných odvodov do zdravotnej poisťovne a sociálnej poisťovne, ktoré musí živnostník platiť v roku 2014. Aké sú povinnosti podnikateľa po založení živnosti? Prečítajte si článok.

5. jan, 2019

Založenie SRO v roku 2019

Ak zvažujete založenie SRO v roku 2019, pripravte sa na niekoľko noviniek. Prečítajte si základné informácie o tom, ako si založiť SRO v tomto roku.

16. nov, 2019

Ako si zaregistrovať občianske združenie?

Ako si založiť občianske združenie? Zvládnete to úplne sami podľa návodu alebo celý proces necháte bezstarostne na niekoho iného? Cez portál firmaren.sk to viete urobiť obidvomi spôsobmi. Pozrite si porovnanie a vyberte si.