Elektronická komunikácia firiem s úradmi po novom

Elektronická komunikácia firiem s úradmi sa zintenzívňuje. Obchodné spoločnosti musia so štátom komunikovať už len online a živnostníkom povinnosti pribúdajú postupne – zatiaľ povinná elektronická komunikácia len s daňovým úradom. Aktualizované 26.10.2020.

17. jan, 2018
Jana Takáčová
elektronická komunikácia s daňovým úradom
Jana Takáčová

Elektronická komunikácia firiem s úradmi sa zintenzívňuje. Obchodné spoločnosti musia so štátom komunikovať už len online a živnostníkom povinnosti pribúdajú postupne – zatiaľ povinná elektronická komunikácia len s daňovým úradom. Aktualizované 26.10.2020.

Povinná e-schránka

Obchodné spoločnosti, ako napríklad eseročky a ďalšie subjekty, medzi nimi aj občianske združenia, majú zo zákona povinne zriadenú a aktivovanú elektronickú schránku na webe slovensko.sk. So štátom tak môžu komunikovať už iba elektronicky.

Živnostníci a iné samostatne zárobkovo-činné osoby síce e-schránku zriadenú majú, ale kým si ju neaktivujú, môžu komunikovať so štátom ako doposiaľ – poštou. Prečítajte si viac o používaní elektronických schránok živnostníkmi.

Komunikácia s daňovým úradom už len elektronicky

Od januára 2018 majú už všetky firmy navyše povinnosť komunikovať s daňovým úradom iba elektronicky. Od 1. júla 2018 sa k nim pridali aj všetci živnostníci.

Postup ako na to

Krok 1: Aby mohli podnikatelia podať daňové priznanie elektronicky, potrebujú okrem eID karty aj nainštalovať potrebné softvéry a čítačku. Pozrite si video-návod:

Krok 2: Registráciu a autorizáciu cez portál Finančnej správy SR možno urobiť nového elektronického občianskeho preukazu. Až po registrácii a autorizácii je možné odosielať dokumenty daňovým úradom elektronicky z osobnej internetovej zóny daňovníka. Neurobíte to „na počkanie“ a nemusí sa vám to ani podariť hneď na prvý krát, preto si určite nechajte časovú rezervu a pustite sa do toho v predstihu.

Ako sa registrovať na elektronickú komunikáciu s daňovým úradom

Na portály Finančnej správy SR si treba vybrať spôsob registrácie. Možnosť eID je pre tých, ktorí používajú občiansky preukaz s čipom (eID kartu). Tu však treba mať nainštalovanú aplikáciu eID klient. Následne treba vyplniť elektronický registračný formulár. Okrem toho je potrebné zadať aj heslo a osobný identifikačný kód, ktorých zloženie si sami zvolíte. O úspešnom prijatí registračných údajov žiadateľa finančná správa oboznámi aktivačným e-mailom. Súčasťou aktivačného e-mailu je aktivačný link. Kliknutím na link (do 24 hodín od zaslania e-mailu) sa potvrdí aktivácia. Následne príde druhý aktivačný e-mail, ktorý obsahovať bude všetky identifikačné údaje. Podrobnosti nájdete opäť na stránkach Finančnej správy alebo vo video-návode Firmárne.

Ako si vybaviť eID v piatich krokoch

  1. Podať si žiadosť o vydanie občianskeho preukazu s čipom na ktoromkoľvek Okresnom riaditeľstve Policajného zboru (pracovisko dokladov), nie len v mieste trvalého pobytu;
  2. V žiadosti uviesť, že si chcete aktivovať elektronický čip a chcete využívať kvalifikovaný elektronický podpis;
  3. Na elektronickú komunikáciu so štátnymi systémami (napríklad portál Finančnej správy) alebo s inými fyzickými osobami či firmami si treba zvoliť bezpečnostný kód – BOK, ktorý bude slúžiť ako vaše heslo do systémov. O aktiváciu BOK požiadajte už pri podávaní žiadosti o vydanie dokladu, aby ste sa na pracovisko dokladov nemuseli znovu vracať kvôli aktivácii;
  4. Zaplatiť poplatok za vydanie preukazu vo výške 4,50 Eur (za vydanie preukazu do dvoch pracovných dní si priplatíte 20 Eur);
  5. Občiansky preukaz je možné nechať si doručiť na ľubovoľnú adresu v rámci Slovenska a za extra poplatok aj do zahraničia.

Následne slúži táto „občianka“ aj na takzvaný kvalifikovaný elektronický podpis. Ten pre elektronické podnikanie a elektronickú komunikáciu občana so štátom plní ekvivalentnú úlohu ako ručne vytvorený podpis.

Mám nový občiansky preukaz s čipom, ale bez certifikátov – môžem podpisovať elektonicky? Túto otázku dostávame veľmi často. Naša odpoveď: Bez certifikátov to, žiaľ, nepojde. Dobrá správa však je, že okrem klasického spôsobu dodatočného vybavenia si certifikátov na úrade, existuje aj možnosť urobiť to online, z pohodlia domova. Našli sme pre vás návod, podľa ktorého si certifikáty dokážete vybaviť aj na diaľku.

Ako začať používať eID

Vybavenie samotnej eiD karty nie je všetko. Na jej používanie potrebujete ešte dve veci:

  • softvérové vybavenie do počítača a
  • kontaktnú čítačku čipových kariet.

Softvér je možné bezplatne stiahnuť z portálu Ministerstva vnútra SR alebo zo stránky ústredného portálu verejnej správy. Ovládače k čítačke kariet občan získa priamo od samotného výrobcu čítačky.

Živnostníci, pozor na aktiváciu elektronickej schránky

Povinná elektronická komunikácia s daňovým úradom teda môže prebiehať cez portál Finančnej správy SR alebo cez portál slovensko.sk. Úrady firmám doručujú písomnosti do e-schránky na druhom z uvedených portálov.  Podnikateľom so sídlom na našom území a zapísaným do obchodného registra bola elektronická schránka automaticky aktivovaná na doručovanie 1. júla minulého roka. So živnostníkmi štát komunikuje cez e-schránku vtedy, ak si ju živnostník sám aktivoval. Aktivácia elektronickej schránky je proces, ktorý umožní využívať elektronický schránku na doručovanie elektronického podania, elektronického úradného dokumentu a doručenky.

Prostredníctvom aktivovanej elektronickej schránky je možné prijímať od orgánov verejnej moci elektronické rozhodnutia, ktoré majú rovnaký právny účinok, ako keby boli doručené v listinnej forme. Prístup do elektronickej schránky právnickej osoby má automaticky jej štatutárny zástupca. Do schránky sa štatutár alebo ním poverená osoba môže prihlásiť iba občianskym preukazom s elektronickým čipom, dokladom o pobyte s elektronickým čipom alebo alternatívnym autentifikátorom a osobným bezpečnostným kódom (BOK).

Nové eID využijete hlavne počas pandémie

Na založenie sro či vybavenie živnosti cez Firmáreň síce eID nepotrebujete, ale ak ho máte, všetko ide oveľa jednoduchšie. Predstavte si, že si eseročku založíte z domu či kancelárie bez toho, aby ste sa vôbec niekam pohli – ani k notárovi ani na úrad.

Súvisiace články

28. jún, 2020

Založenie SRO v roku 2021. Pozrite si 8 najčastejších otázok

Musím vkladať základné imanie eseročky do banky? Môžem si založiť SRO ak mám dlhy? Treba platiť daňovú licenciu? A oplatí sa mi viac živnosť alebo SRO?
Denne do Firmárne dostávame desiatky otázok týkajúcich sa založenia eseročky. Vybrali sme pre vás tie najčastejšie a pridali naše odpovede. Aktualizované 25.februára 2021.

Musím vkladať základné imanie eseročky do banky? Môžem si založiť SRO ak mám dlhy? Treba platiť daňovú licenciu? A oplatí sa mi viac živnosť alebo SRO?
Denne do Firmárne dostávame desiatky otázok týkajúcich sa založenia eseročky. Vybrali sme pre vás tie najčastejšie a pridali naše odpovede. Aktualizované 25.februára 2021.

28. jún, 2020
25. okt, 2020

Elektronická schránka a jej aktivácia

Elektronická schránka na portáli slovensko.sk slúži na online komunikáciu so štátom. Automaticky ju má zriadenú každá firma a tiež občania SR od 18 rokov.  Ale kto má elektronickú schránku aj aktivovanú? A aký je rozdiel medzi zriadením a aktiváciou e-schránky? Prečítajte si najdôležitejšie informácie.

Elektronická schránka na portáli slovensko.sk slúži na online komunikáciu so štátom. Automaticky ju má zriadenú každá firma a tiež občania SR od 18 rokov.  Ale kto má elektronickú schránku aj aktivovanú? A aký je rozdiel medzi zriadením a aktiváciou e-schránky? Prečítajte si najdôležitejšie informácie.

25. okt, 2020
21. jún, 2020

Môžem začať fakturovať aj bez DIČ?

Založil som si živnosť (alebo eseročku) a potrebujem klientovi vystaviť faktúru za svoju službu. Stále mi však neprišlo DIČ (daňové identifikačné číslo pre daň z príjmu). Môžem začať fakturovať aj bez neho? – Túto otázku od vás dostávame pravidelne. Pozrite si odpoveď odborníčky.

Založil som si živnosť (alebo eseročku) a potrebujem klientovi vystaviť faktúru za svoju službu. Stále mi však neprišlo DIČ (daňové identifikačné číslo pre daň z príjmu). Môžem začať fakturovať aj bez neho? – Túto otázku od vás dostávame pravidelne. Pozrite si odpoveď odborníčky.

21. jún, 2020
14. máj, 2012

Čo musím urobiť po založení SRO?

Prečítajte si niekoľko odporúčaní, čo urobiť po založení spoločnosti s ručením obmedzeným. Nájdete tu aj náčrt základných povinností podnikateľa a zopár dobrých rád odborníkov. Aktualizované 4. apríla 2021.

Prečítajte si niekoľko odporúčaní, čo urobiť po založení spoločnosti s ručením obmedzeným. Nájdete tu aj náčrt základných povinností podnikateľa a zopár dobrých rád odborníkov. Aktualizované 4. apríla 2021.

14. máj, 2012
29. dec, 2013

Čo musím urobiť po založení živnosti

Pozrite sa, ktoré kroky je potrebné urobiť po založení živnosti. Článok tiež prináša informácie o niektorých povinnostiach živnostníkov pri platení odvodov na zdravotné a sociálne poistenie. Aktualizované 4. apríla 2021.

Pozrite sa, ktoré kroky je potrebné urobiť po založení živnosti. Článok tiež prináša informácie o niektorých povinnostiach živnostníkov pri platení odvodov na zdravotné a sociálne poistenie. Aktualizované 4. apríla 2021.

29. dec, 2013